گزارش مديريتي سئو از نگاه يك كارفرما

۷ بازديد

در اين‌جا قصد داريم با بررسي گزارش مديريتي سئو از نگاه يك كارفرما، به اين نكته مهم دست پيدا كنيم كه با رعايت چه نكاتي مي‌توان بهترين نتايج ممكن را در اختيار داشت.

گزارش مديريتي سئو از ديد آژانس ديجيتال ماركتينگ

بررسي اطلاعات، ورودي‌ها و خروجي‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي نسبت به ساير پلتفرم‌ها بسيار راحت است. كافي است يك پست در يكي از شبكه‌هاي اجتماعي بگذاريد و در كمتر از 24 ساعت انواع بازخوردها را نسبت به آن ببينيد. تحليل داده‌ها و گزارش‌گيري از تمام آن‌ها در اين محيط بسيار راحت است و بدون نياز به دانش و تخصص خاصي، مي‌توان آن را انجام داد.

اين موضوع در حوز? سئو كاملاً تفاوت دارد و درك گزارش مديريتي سئو پيچيدگي‌هاي خاصي دارد. نكته مهم دربار? اين حوزه اين است كه سئو به‌معناي كاشت در امروز و برداشت در ماه‌هاي آتي است. در واقع سرمايه‌گذاري در سئو يك سرمايه‌گذاري طولاني‌مدت است و به همين خاطر نمي‌توان صحت گزارش مديريتي سئو را به‌سرعت و در زمان محدود تاييد كرد. همين مسئله باعث مي‌شود كه تخلفات اين حوزه نيز بسيار پيچيده و خاص باشند و تنها با داشتن يك قرارداد سئو دقيق، مي‌توانيد از صحت انجام كارها اطمينان حاصل نماييد.

انجام سئو در سايت چندين وجه مختلف دارد كه در دو بخش اصلي On Page و Off Page تقسيم مي‌شود. در بخش On Page فعاليت‌هايي هم‌چون يافتن كي‌وردها، توليد محتواي لازم (به شكل‌هاي متني، صوتي، تصويري)، رفع اشكالات تكنيكال، سرمايه‌گذاري روي محتوا و… وجود دارد. در بخش آف سايت نيز فعاليت‌هايي هم‌چون رپورتاژ آگهي، ساخت لينك‌هاي مختلف و برقراري ارتباط‌هاي صحيح انجام خواهد شد.

پس از اجراي كامل و درست تمام اين بخش‌ها، به حداقل 3 ماه و يا حتي بيشتر (تا يك سال پس از آن) زمان نياز داريم كه نتايج اين فعاليت‌ها مشخص شود. با اين وجود، شما به‌عنوان مدير سايت يا كسب‌وكار، چگونه مي‌توانيد از انجام صحيح اين كارها اطمينان حاصل كرده و گزارش مديريتي سئو را چگونه به‌دست خواهيد آورد؟

در واقع ما دو نوع گزارش در بخش سئو داريم كه بايد به مديران ارائه شوند. اين دو بخش را Active Report و Passive Report مي‌نامند. در Active Report بايد 3 مورد مهم بررسي شوند:
• چه عبارت‌هاي كليدي انتخاب خواهند شد و مي‌خواهيم با چه جست‌وجويي در صفحات مرورگر ظاهر شويم؟
• با آناليز رقباي خود بايد بدانيم در كلمات كليدي انتخاب شده چه رقبايي براي ما وجود دارند و ميزان فعاليت هركدام چقدر بوده و چه رتبه‌ايي دارند؟
• نحو? انجام كارها و اجراي فرآيندها چگونه است؟

Passive Report نيز در واقع 2 بخش اصليActive Report را در بر مي‌گيرد. دو بخش گزارش كلمات كليدي و ارائ? گزارش ماهانه كه در چه جايگاهي قرار داريم، بخش اصلي Passive Report است.

اين كار را با استفاده از ابزارهاي مختلف (ايراني يا خارجي) مي‌توان انجام داد و يك كار دستي نيست. مثلاً با بررسي كلمه كليدي انتخابي در ابزار انتخابي، گزارشي ارائه خواهد شد كه به شما مي‌گويد در حال حاضر چه رتبه‌اي داريد و ميزان پيشرفت يا پسرفت شما با استفاده از اين كلمه كليدي به‌صورت روزانه، هفته‌اي و يا ماهانه چقدر است.

در همين محيط مي‌توانيد رقباي خود را نيز تحليل كنيد. در واقع بخش دوم Passive Report، بررسي ميزان پيشرفت و تغييرات رقبا در بازار است. اين دو مورد در كنار هم، Passive Report را تشكيل مي‌دهند.

اگر نتايج گزارش مديريتي سئو خوب باشد، به‌معناي اجراي صحيح سئو است و در غير اين صورت متوجه مي‌شويم كه فرآيند سئو به‌درستي اجرا نشده است. در واقع با مقايسه Passive Report و Active Report و سنجه‌هايي مثل جايگاه، مي‌توانيم به صحت انجام كارها پي ببريم البته در اين زمينه نمي‌توان زمان و بازه خاصي را مشخص كرد، زيرا ممكن است در حوز? كشاورزي با يك واحد فعاليت خاص نتيجه لازم را كسب كنيد، اما در حوز? گردشگري با 10 واحد فعاليت (وقت، انرژي ومنابع) نه تنها نتايج مورد نظر را كسب نكنيد بلكه حتي به آن نزديك هم نشده باشيد. پس بايد بدانيم كه ميزان موفقيت و پيشرفت شما تنها به حوز? كاري و حتي كلمات كليدي مورد نظرتان بستگي دارد و تمام اين موارد در گزارش مديريتي سئو قابل بررسي خواهد بود.

براي داشتن يك گزارش مديريتي كامل و بررسي ميزان پيشرفت، ارقام و اعداد گزارش‌ها در بازه‌هاي يك ماه، 3 ماه، 6 ماه و يك سال را بررسي كنيد و با توجه به آن‌ها مي‌توانيد به درك درستي از ميزان پيشرفت خود برسيد. البته مواردي نيز وجود دارند كه حتي اين اعداد نمي‌توانند به شما ميزان پيشرفت واقعي را نشان دهند.

براي مثال اگر متخصص سئو به شما قول تعداد بازديد يا قول رتبه خاصي داده يا سنجه‌هاي نامناسبي در قرارداد سئو براي او تعريف شده باشد؛ با استفاده از كلمات كليدي نادرست و يا غيرقابل تغيير و يا استفاده از روش‌هاي نادرستي مثل Black Hat سايت شما نتايج و اعداد خوبي را به شما ارائه خواهد داد. در اين حالت تنها براي مدت كوتاهي به جايگاه خوبي دست پيدا مي‌كنيد ولي اين جايگاه موقت بوده و موفقيت شما را تحت هيچ عنواني تضمين نمي‌كند.

بنابراين مهم‌ترين كاري كه بايد به‌عنوان مدير كسب‌وكار انجام دهيد اين است كه بتوانيد سنجه‌هاي درستي براي سئو تعريف كرده و مطمئن شويد كه اين پروسه به‌درستي انجام شده و در اين بخش از ترفندها و روش‌هاي ميان‌بر نادرست استفاده نمي‌شود.

جمع‌بندي نهايي گزارش مديريتي سئو

يكي از بهترين و منطقي‌ترين راه‌ها براي بررسي پيشرفت خود و كسب‌وكارتان، استفاده از انواع گزارش مديريتي سئو است. نكته مهم اين است كه اين گزارش داراي وجوه مختلفي است كه تنها با داشتن تسلط كامل و كافي در اين حوزه مي‌توانيد از صحت انجام آن اطمينان داشته باشيد. بخش مهم اين موضوع به نوشتن يك قراداد سئو درست ارتباط دارد و تنها با داشتن يك قرارداد دقيق مي‌توانيد به گزارش‌هاي دريافتي اعتماد كنيد. توصيه مي‌كنيم كه اگر به‌عنوان كارفرما از صحت انجام سئو و البته صحت و درستي گزارش مديريتي سئو ارائه شده، اطلاعي نداريد؛ از خدمات مراجع معتبر نظارتي هم‌چون آژانس نظارتي منظم استفاده كنيد. براي آشنايي با خدمات آژانس منظم كليك كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.